Recenzia divadelnej hry – Jasné, v pohode

Šiel som na predstavenie s miernym dešpektom (mladá, mne neznáme režisérka, mladí herci), o to príjemnejšie bolo moje prekvapenie a intenzívnejší umelecký zážitok.

0

Autorská inscenácia mladej režisérky Sivie Vollmannovej vznikla na objednávku žilinského divadla v rámci snahy poskytnúť priestor začínajúcim divadelným tvorcom. Šiel som na predstavenie s miernym dešpektom (mladá, mne neznáme režisérka, mladí herci), o to príjemnejšie bolo moje prekvapenie a intenzívnejší umelecký zážitok.

Režisérka Silvia Vollmannová sa narodila v roku 1991 v Nitre. V roku 2015 ukončila Vysokú školu múzických umení v Bratislave, odbor bábkarská réžia a dramaturgia. Jej projekt Hola, Madrid! z roku 2013 zaujal divadelnú verejnosť a získal nomináciu na ceny Dosky v kategórii Objav sezóny.

Divadelná hra poskytuje obraz dnešnej mladej generácie medzi vysokou školou a tridsiatkou, ich problém so zaradením do “sveta dospelých”. Ich svet naivnej bezstarostnosti z čias štúdia na vysokej škole je bolestivo konfrontovaný so surovou realitou, kde intráky už neplatia rodičia, ale náklady na život znášajú sami.

Čo je dôležité, hra zbytočne nemoralizuje, skôr láskavo a s humorom opisuje situácie, ktoré nastávajú v byte, kde žije štvorica priateľov a spoločne “sharujú” nájomné. Fešák Matúš, pre ktorého je outfit a ego na prvom mieste, Mišo, ktorého túžba stať sa úspešným vlogerom poháňa zdieľať aj najintímnejšie detaily z ich spoločného života na sociálnych sieťach (Insta Mike, daj mi like) Dievčenskú časť osadenstva reprezentuje neúspešná spisovateľka Michaela a nedôsledná Anča, ktorá mala vďaka podpore rodičov doteraz na ružiach ustlané, avšak teraz sa nevie sama postaviť na vlastné nohy.

Aj keď mladí bojujú s každodennou realitou, neodpustia si žúrky, ktoré boli na programe celú vysokú školu a nemienia sa ich len tak ľahko vzdať ani vo svete dospelých. A to tak dobre, že som sa vrátil o pár rokov dozadu s nimi aj ja. Napríklad keď Matúš poťahoval na javisku z cigarety, mal som po dlhom čase tabakovej abstinencie chuť si zapáliť s ním.

Pred predstavením je divák upozornený, že v  hre je použité množstvo vulgarizmov. Dosť som sa toho obával, pretože vulgarizmy použité v inej hre žilinského divadla Sexuálna perverzita v Chicagu vyzneli neúprimne a účelovo, miestami mi bolo trápne aj za hercov. Tu sa však našťastie nič podobné nedeje. Nadávky znejú prirodzene a sú presne tam, kde majú byť.

Záver

Neviem, ako by hra bolo prijatá staršou generáciou, ale mne ponúkla príjemný návrat o pár rokov späť, keď som riešil podobné problémy, ako partička hercov. Umne využité minimalistické kulisy, presvedčivé herecké výkony a príjemná dĺžka predstavenia (cca 1h 10 min) mi spravila svieži piatkový umelecký zážitok, a hru Jasné, v pohode môžem ďalej len odporučiť. Či už novému – mladému divákovi, ktorý do divadla často nezavíta, ale aj skúsenejšiemu divadelnému harcovníkovi. Dátum ďalšej reprízy si môžete nájsť tu.

Naše hodnotenie: 8/10

OSOBY A OBSADENIE

Anča: Anna Nováková