povazska lesna zelesnicka pribylinaV areáli Múzea liptovskej dediny v Pribyline začína premávať historický vláčik. Návštevníkov múzea odvezie od expozície ľudovej architektúry až k depu železničky, kde je pre verejnosť prístupná zbierka pôvodných vozidiel.

Úzkorozchodnú trať spájajúcu areál Múzea liptovskej dediny v Pribyline s depom Považskej lesnej železnice župa dobudovala prostredníctvom eurofondov. Celkové náklady na realizáciu boli viac ako 280-tisíc eur. Župa prispela Liptovskému múzeu okrem spolufinancovania projektu sumou 48-tisíc eur aj na nákup funkčnej motorovej lokomotívy (2018).

,,Je to niečo výnimočné, že sa nám podarilo lesnú železničku po 40-tich rokoch obnoviť. Mali sme šťastie aj na ľudí, ktorých spojila dobrá vôľa a záujem tento projekt zrealizovať. Či už občianske združenie Spoločnosť pri Považskej lesnej železnici, Žilinský samosprávny kraj, ale aj príslušné ministerstvá,“ povedal riaditeľ Liptovského múzea v Ružomberku Martin Krupa.

Pri stavbe Považskej lesnej železnice boli použité pôvodné technológie a montovalo sa ručne. Upravila sa takmer kilometer dlhá trať, oceľový most a dve nástupištia, kadiaľ bude premávať historická vlaková súprava zachránená z pôvodnej železnice. Považská lesná železnica bola v prevádzke 60 rokov a bola jediným spojením medzi Liptovským Hrádkom a Liptovskou Tepličkou. „Bola jedinou lesnou železnicou, ktorá vykonávala pravidelnú osobnú dopravu. Okrem dreva vozila aj ľudí a v prípade potreby tiež tovar. Zabezpečovala teda verejnú dopravu v regióne,“ povedal Juraj Veselý z občianskeho združenia Spoločnosť pri Považskej lesnej železnici, ktoré stojí tiež za myšlienkou jej funkčnej prezentácie.

povazska lesna zelesnicka pribylina v

Stavba lesnej železničky bola ukončená v roku 2018. Nasledoval proces vybavovania povolení, či odborných skúšok samotnej dráhy, vozidiel, i pre personál, ktorý bude viesť dráhové vozidlá, ,,Celý proces od schválenia projektu, cez jeho realizáciu až po spustenie do prevádzky, bol mimoriadne náročný a zdĺhavý. Pôvodný plán bol spustiť prevádzku na začiatku sezóny, tomu však zabránila pandémia koronavírusu,“ doplnila županka Erika Jurinová.

Vláčik začne pre verejnosť jazdiť od soboty 6. júna. V júni a septembri bude jazdiť cez víkendy, v čase prázdnin aj v piatky. Do vlakov bude povinná rezervácia. Nástup je možný na zastávke Depo alebo zastávke Dedina, pričom jazda je jednosmerná.

Skanzen v Pribyline je najmladším slovenským múzeom v prírode. Vlani ho navštívilo viac ako 53-tisíc návštevníkov.

autor a foto: Žilinský samosprávny kraj